6.3 Συνοπτική Αξιολόγηση Σχεδιασμός και Εφαρμογή

Μαθησιακοί στόχοι

  • L.O1: Να περιγράφουν τα χαρακτηριστικά των συνοπτικών αξιολογήσεων
  • L.O2: Να αναλύσει τα στοιχεία του σχεδιασμού της αθροιστικής αξιολόγησης σε μια ανεστραμμένη τάξη και γενικά
  • L.O3: Εφαρμογή συνοπτικών αξιολογήσεων σε περιβάλλοντα και κλάδους της ΕΕΚ

▪L.O1: Να περιγράφουν τα χαρακτηριστικά των συνοπτικών αξιολογήσεων

▪L.O2: Να αναλύσει τα στοιχεία του σχεδιασμού της αθροιστικής αξιολόγησης σε μια ανεστραμμένη τάξη και γενικά

▪L.O3: Εφαρμογή συνοπτικών αξιολογήσεων σε περιβάλλοντα και κλάδους της ΕΕΚ 

Στόχοι των συνοπτικών αξιολογήσεων

  1. Οι συνοπτικές αξιολογήσεις χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση της μαθησιακής προόδου των μαθητών στο τέλος μιας μαθησιακής ενότητας.
  2. Επιτρέπουν τη μέτρηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων που αποκτούν οι μαθητές μέσω δοκιμασιών, εξετάσεων ή άλλων πιστοποιητικών επίδοσης.
  3. Οι αθροιστικές αξιολογήσεις είναι συνήθως τελικές και επηρεάζουν περισσότερο τον συνολικό βαθμό από ό,τι οι διαμορφωτικές αξιολογήσεις.
  4. Αξιολογούν τις ατομικές επιδόσεις και τις ατομικές γνώσεις των μαθητών, ανεξάρτητα από τις επιδόσεις των άλλων.
  5. Οι συνοπτικές αξιολογήσεις επιτρέπουν τη σύγκριση της μαθησιακής προόδου με προηγούμενα μαθησιακά στάδια ή με άλλους μαθητές και παρέχουν ανατροφοδότηση για περαιτέρω βελτίωση.

Οι σαφείς μαθησιακοί στόχοι υποστηρίζουν την αποτελεσματική αθροιστική αξιολόγηση

Οι σαφείς μαθησιακοί στόχοι είναι ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματική αθροιστική αξιολόγηση στο σύστημα της ανεστραμμένης τάξης:

  1. Οι σαφείς μαθησιακοί στόχοι συμβάλλουν στη θέσπιση σαφών κατευθυντήριων γραμμών για την αξιολόγηση. Επιτρέπουν στους εκπαιδευτικούς να αξιολογούν τη μαθησιακή πρόοδο των μαθητών με βάση τους καθορισμένους στόχους.
  2. Οι σαφείς μαθησιακοί στόχοι δίνουν στους μαθητές μια σαφή ιδέα για το τι αναμένεται από αυτούς και πώς θα αξιολογηθούν. Αυτό αυξάνει τη διαφάνεια και επιτρέπει στους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα την πρόοδο της μάθησής τους.
  3. Οι σαφείς μαθησιακοί στόχοι βοηθούν τους μαθητές να επικεντρωθούν στα ουσιώδη και να εστιάσουν τη μάθησή τους στους καθορισμένους στόχους. Αυτό συμβάλλει σε μια αποτελεσματική διαδικασία μάθησης και διευκολύνει την αξιολόγηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων που αποκτώνται
  4. Οι σαφείς μαθησιακοί στόχοι βοηθούν τους μαθητές να αναγνωρίσουν την πρόοδό τους και τους παρακινούν να επιτύχουν τους στόχους τους. Αυτό συμβάλλει σε μια θετική μαθησιακή ατμόσφαιρα και σε υψηλότερα κίνητρα.
  5. Οι σαφείς μαθησιακοί στόχοι επιτρέπουν στους εκπαιδευτικούς να παρακολουθούν συνεχώς τη μαθησιακή πρόοδο των μαθητών και να προσαρμόζουν ανάλογα τις μεθόδους διδασκαλίας τους. Αυτό υποστηρίζει τη συνεχή βελτίωση της μαθησιακής διαδικασίας και των μεθόδων αξιολόγησης.

Μέθοδοι αποτίμησης

  1. γραπτές εξετάσεις: Οι παραδοσιακές γραπτές εξετάσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αξιολόγηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των μαθητών. Αυτό μπορεί να λάβει τη μορφή ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής, δοκιμίων ή ανοικτών ερωτήσεων.
  2. έργα και παρουσιάσεις: Οι μαθητές μπορούν να εκτελέσουν έργα ή να δημιουργήσουν παρουσιάσεις για να αποδείξουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους. Αυτό μπορεί να λάβει τη μορφή ομαδικών έργων ή ατομικών παρουσιάσεων
  3. πρακτικές επιδείξεις: Οι μαθητές μπορούν να πραγματοποιήσουν πρακτικές επιδείξεις για να δείξουν τις δεξιότητές τους σε έναν συγκεκριμένο τομέα. Αυτό μπορεί να λάβει τη μορφή πειραμάτων, πρακτικών ασκήσεων ή προσομοιώσεων
  4. διαδικτυακά τεστ και κουίζ: Οι μαθητές μπορούν να κάνουν online τεστ και κουίζ για να ελέγξουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους. Αυτό μπορεί να λάβει τη μορφή διαδικτυακών πλατφορμών ή συστημάτων διαχείρισης μάθησης.
  5. προφορικές εξετάσεις: Οι μαθητές μπορούν να λάβουν μέρος σε προφορικές εξετάσεις για να παρουσιάσουν προφορικά τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους. Αυτό μπορεί να λάβει τη μορφή ατομικών συνεντεύξεων, ομαδικών συζητήσεων ή παρουσιάσεων.
  6. αξιολόγηση από ομοτίμους: Οι μαθητές μπορούν να αξιολογούν ο ένας τον άλλον και να δίνουν ανατροφοδότηση. Αυτό μπορεί να λάβει τη μορφή αξιολογήσεων από ομότιμους, ομαδικών αξιολογήσεων ή εντύπων ανατροφοδότησης.

Ανάπτυξη κριτηρίων αξιολόγησης για την εφαρμογή συνοπτικών αξιολογήσεων

  • Τα κριτήρια αξιολόγησης πρέπει να είναι σαφώς και αδιαμφισβήτητα διατυπωμένα.
  • Τα κριτήρια αξιολόγησης πρέπει να συνδέονται στενά με τους μαθησιακούς στόχους που έχουν καθοριστεί προηγουμένως.
  • Τα κριτήρια αξιολόγησης πρέπει να είναι αντικειμενικά και να παρέχουν σαφή βάση για την αξιολόγηση.
  • Τα κριτήρια αξιολόγησης θα πρέπει να επιτρέπουν την κατάλληλη διαφοροποίηση μεταξύ των επιδόσεων των μαθητών.
  • Τα κριτήρια αξιολόγησης πρέπει να κοινοποιούνται με διαφάνεια στους μαθητές, ώστε να γνωρίζουν πώς θα αξιολογηθεί η επίδοσή τους.

Οι σωστές εργασίες για την αξιολόγηση

Κατά την ανάπτυξη εργασιών για την αθροιστική αξιολόγηση, θα πρέπει να διασφαλίζετε ότι οι εργασίες καλύπτουν τις σχετικές γνώσεις, δεξιότητες ή ικανότητες που πρέπει να αποκτηθούν στο πλαίσιο της μαθησιακής διαδικασίας.

  • Βεβαιωθείτε ότι οι εργασίες συνδέονται στενά με τους μαθησιακούς στόχους που έχουν καθοριστεί προηγουμένως.
  • Αποφασίστε ποιος τύπος εργασίας είναι ο καταλληλότερος για την αξιολόγηση των επιθυμητών γνώσεων, δεξιοτήτων ή ικανοτήτων.
  • Βεβαιωθείτε ότι οι εργασίες διατυπώνονται με σαφήνεια και σαφήνεια, ώστε οι εκπαιδευόμενοι να καταλαβαίνουν ακριβώς τι αναμένεται από αυτούς.
  • Βεβαιωθείτε ότι οι εργασίες επιτρέπουν την κατάλληλη διαφοροποίηση των επιδόσεων των μαθητών.
  • Σκεφτείτε ποια κριτήρια θέλετε να χρησιμοποιήσετε για την αξιολόγηση των εργασιών.

Σημασία του χρονικού προγραμματισμού και της καλής οργάνωσης στη συνοπτική αξιολόγηση

Η έννοια της ανεστραμμένης τάξης επιτρέπει την ανάπτυξη του μαθησιακού περιεχομένου εκτός της αίθουσας διδασκαλίας. Ο καλός χρονικός προγραμματισμός καθιστά δυνατή την αποτελεσματική χρήση του χρόνου του μαθήματος και την επικέντρωση στη διεξαγωγή των αξιολογήσεων.

Η καλή οργάνωση επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να διαθέτουν επαρκή χρόνο για την προετοιμασία των αξιολογήσεων. Αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία των εργασιών, τον καθορισμό των κριτηρίων αξιολόγησης και την παροχή των απαραίτητων πόρων.

Η έννοια της ανεστραμμένης τάξης επιτρέπει στους μαθητές να μαθαίνουν με το δικό τους ρυθμό. Ένα καλά οργανωμένο ωρολόγιο πρόγραμμα λαμβάνει υπόψη αυτές τις διαφορετικές ταχύτητες μάθησης.

Η έννοια της "ανεστραμμένης τάξης" χρησιμοποιεί την τεχνολογία για την παροχή μαθησιακού περιεχομένου εκτός της αίθουσας διδασκαλίας. Η καλή οργάνωση διασφαλίζει ότι οι τεχνολογικοί πόροι χρησιμοποιούνται αποτελεσματικά για τη διεξαγωγή των αξιολογήσεων και την καταγραφή των αποτελεσμάτων.

Αποτελεσματικές γραπτές εξετάσεις

  • Σαφείς οδηγίες και καθήκοντα: Είναι επίσης σημαντικό να δίνονται σαφείς οδηγίες και εργασίες, ώστε οι μαθητές να καταλαβαίνουν ακριβώς τι αναμένεται από αυτούς.
  • Επαρκής χρονικός προγραμματισμός: ώστε να διασφαλιστεί ότι οι μαθητές έχουν αρκετό χρόνο για να ολοκληρώσουν το τεστ εκτός τάξης και να ελέγξουν τις απαντήσεις τους.
  • Ποικιλία μορφών εργασιών: Στην έννοια της ανεστραμμένης τάξης, είναι επίσης σημαντικό να χρησιμοποιούνται ποικίλες μορφές εργασιών για την αξιολόγηση διαφορετικών δεξιοτήτων και γνώσεων.
  • Κριτήρια αξιολόγησης και βαθμολόγηση: Ο καθορισμός σαφών κριτηρίων αξιολόγησης και κλιμάκων βαθμολόγησης είναι επίσης σημαντικός στην ιδέα της ανεστραμμένης τάξης, προκειμένου να καταστεί δυνατή η αντικειμενική και δίκαιη αξιολόγηση των απαντήσεων.
  • Ανασκόπηση και ανατροφοδότηση: Ακόμα και στην έννοια της ανεστραμμένης τάξης, είναι σημαντικό να επανεξετάζονται τα τεστ διεξοδικά και να δίνεται στους μαθητές εποικοδομητική ανατροφοδότηση.

Αξιολόγηση

Σημαντικό ρόλο παίζουν τα σαφώς καθορισμένα κριτήρια αξιολόγησης που αντιστοιχούν στους μαθησιακούς στόχους και τις αναμενόμενες επιδόσεις.
 
Η διαφανής βαθμολόγηση είναι πολύ σημαντική για να διασφαλιστεί ότι η κλίμακα βαθμολογίας και η στάθμιση των επιμέρους εργασιών ή κριτηρίων κοινοποιούνται με διαφάνεια στους εκπαιδευόμενους.

Για να διενεργηθεί αντικειμενική αξιολόγηση, πρέπει να χρησιμοποιούνται σαφή κριτήρια και η αξιολόγηση να είναι όσο το δυνατόν πιο διαφανής.

Συζητήσεις με τους μαθητές σχετικά με την επικείμενη αξιολόγηση

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης σχετικά με τα κριτήρια και τις διαδικασίες αξιολόγησης, οι εκπαιδευόμενοι αποκτούν σαφή εικόνα του τι αναμένεται από αυτούς. Καταλαβαίνουν ποιες δεξιότητες και γνώσεις αξιολογούνται και πώς πραγματοποιείται η αξιολόγηση.
 
Τα κίνητρα και οι σαφείς στόχοι είναι πολύ σημαντικά. Εάν οι εκπαιδευόμενοι κατανοήσουν πώς αξιολογείται η απόδοσή τους, μπορούν να θέσουν καλύτερα τους στόχους τους και να παραμείνουν παρακινημένοι. Γνωρίζουν ποιους τομείς πρέπει να βελτιώσουν και μπορούν να εργαστούν συγκεκριμένα για τη βελτίωση της απόδοσής τους.
 
Η επικοινωνία σχετικά με την αξιολόγηση επιτρέπει στους εκπαιδευόμενους να λαμβάνουν ανατροφοδότηση και να προβληματίζονται σχετικά με τη μαθησιακή τους διαδικασία. Μπορούν να κατανοήσουν ποιους τομείς έχουν ήδη κατακτήσει καλά και σε ποιους υπάρχει ακόμα περιθώριο βελτίωσης.
 

Διασφάλιση ποιότητας και συνοπτική αξιολόγηση

Η διασφάλιση της ποιότητας είναι σημαντική στην αθροιστική αξιολόγηση για διάφορους λόγους:

Συνεχής βελτίωση των διαδικασιών συνοπτικής αξιολόγησης

  1. να λάβετε ανατροφοδότηση από τους εκπαιδευόμενους: Ρωτήστε τους εκπαιδευόμενους σχετικά με τις εμπειρίες τους από τις διαδικασίες αξιολόγησης και ζητήστε τα σχόλιά τους
  2. επανεξετάστε τα κριτήρια αξιολόγησης: Να επανεξετάζετε τακτικά τα κριτήρια αξιολόγησης για να διασφαλίζετε ότι ταιριάζουν με τους μαθησιακούς στόχους και το περιεχόμενο του μαθήματος.
  3. εκπαίδευση των αξιολογητών: Διασφαλίστε ότι τα πρόσωπα που διενεργούν τις αξιολογήσεις διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες
  4. χρήση της τεχνολογίας: Χρήση τεχνολογικών εργαλείων και πλατφορμών για να καταστεί η διαδικασία αξιολόγησης πιο αποτελεσματική και διαφανής.
  5. Αξιολόγηση και προβληματισμός: Πραγματοποίηση τακτικών αξιολογήσεων και προβληματισμών σχετικά με τη διαδικασία αξιολόγησης.

Δύο προκλήσεις στην αθροιστική αξιολόγηση των προσεγγίσεων της ανεστραμμένης τάξης

Δραστηριότητα αναστοχασμού

  1. Ερώτηση: Με ποιους τρόπους θα προετοιμάζατε τους μαθητές για να μεγιστοποιήσετε τα οφέλη που παρέχουν οι αξιολογήσεις;
  2. Ερώτηση: Πώς συγκρίνεται η διαμορφωτική αξιολόγηση στην τάξη με τη διαμορφωτική αξιολόγηση κατά τη διάρκεια της ατομικής μάθησης;
  3. Ερώτηση: Πώς θα οργανώνατε την ανεστραμμένη τάξη για να προετοιμάσετε καλύτερα τους μαθητές σας για μια τελική συνοπτική αξιολόγηση και πότε;
  4. Ερώτηση: Τι εργαλεία και μεθόδους θα χρησιμοποιούσατε για να αντλήσετε και να ενσωματώσετε τα σχόλια των μαθητών σας και γιατί;
  5. Ερώτηση: Πώς θα αξιολογούσατε έναν συνάδελφο εκπαιδευτή ΕΕΚ ή εκπαιδευτικό αν έπρεπε να τον παρακολουθήσετε να εφαρμόζει την ανεστραμμένη τάξη;

Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor EACEA can be held responsible for them.

Contact:
EVBB - European Association of Institutes for Vocational Training
Sotiria Tsalamani
sotiria.tsalamani[at]evbb.eu