Ο πρώτος πυλώνας, τονίζει τη σημασία της προσαρμοστικότητας και της ευελιξίας στο χώρο της μάθησης. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να δημιουργούν περιβάλλοντα που μπορούν να φιλοξενήσουν ποικίλες μαθησιακές δραστηριότητες, προτιμήσεις και τρόπους. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την αναδιάταξη της τάξης, την ενσωμάτωση της τεχνολογίας και την παροχή ευκαιριών τόσο για ανεξάρτητη όσο και για συνεργατική εργασία. Με την προώθηση της ευελιξίας, οι εκπαιδευτικοί δίνουν στους μαθητές τη δυνατότητα να αναλάβουν την ευθύνη της μάθησής τους και να προσαρμόσουν τις εμπειρίες τους στις ατομικές τους ανάγκες.
Ο δεύτερος πυλώνας, ενσωματώνει μια θεμελιώδη μετατόπιση από μια δασκαλοκεντρική σε μια μαθητοκεντρική προσέγγιση. Σε μια τάξη με εναλλασσόμενη διδασκαλία, η έμφαση δίνεται στην καλλιέργεια μιας κουλτούρας ενεργού εμπλοκής, έρευνας και συνεργασίας. Οι μαθητές ενθαρρύνονται να εξερευνήσουν θέματα σε μεγαλύτερο βάθος, να συμμετάσχουν σε ουσιαστικές συζητήσεις και να αναλάβουν την ευθύνη της μαθησιακής τους διαδρομής. Καλλιεργώντας μια δυναμική και συμμετοχική κουλτούρα μάθησης, οι εκπαιδευτικοί δημιουργούν ευκαιρίες για βαθύτερη κατανόηση, κριτική σκέψη και δημιουργία γνώσης.
Ο τρίτος πυλώνας, υπογραμμίζει τη σημασία του μελετημένου και σκόπιμου σχεδιασμού περιεχομένου. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να επιλέγουν και να επιμελούνται προσεκτικά το υλικό το οποίο πρέπει να ευθυγραμμίζεται με τους μαθησιακούς στόχους, να προάγει την εννοιολογική κατανόηση και να διευκολύνει τις ουσιαστικές μαθησιακές εμπειρίες. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τη δημιουργία ελκυστικών πολυμεσικών πόρων, την παροχή υποστηρικτικών και βοηθητικών υλικών και την ενσωμάτωση εφαρμογών του πραγματικού κόσμου. Σχεδιάζοντας σκόπιμο περιεχόμενο, οι εκπαιδευτικοί βελτιστοποιούν την εμπλοκή των μαθητών, την κατανόηση και τη διατήρηση των βασικών εννοιών.
Ο τέταρτος πυλώνας, υπογραμμίζει τον κρίσιμο ρόλο των εκπαιδευτικών ως διευκολυντών, καθοδηγητών και καθοδηγητών στη διαδικασία της μάθησης. Σε μια ανεστραμμένη τάξη, οι εκπαιδευτικοί λειτουργούν ως εκπαιδευτικοί ηγέτες, παρέχοντας καθοδήγηση, ανατροφοδότηση και υποστήριξη στους μαθητές καθώς περιηγούνται στο μαθησιακό τους ταξίδι. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τη διευκόλυνση συζητήσεων, την παροχή εξατομικευμένης διδασκαλίας και την προώθηση ενός συνεργατικού και υποστηρικτικού μαθησιακού περιβάλλοντος. Με την υιοθέτηση μιας νοοτροπίας ανάπτυξης, την εμπλοκή σε αναστοχαστική πρακτική και τη συνεχή αναζήτηση ευκαιριών επαγγελματικής ανάπτυξης, οι εκπαιδευτικοί ενισχύουν την αποτελεσματικότητα και τον αντίκτυπό τους στην τάξη με εναλλασσόμενη διδασκαλία.
1ον Ορίστε σαφείς μαθησιακούς στόχους με τρόπο που μοιάζει με τη θεμελίωση ενός επιστημονικού ταξιδιού. Καθορίστε τους εκπαιδευτικούς στόχους και τα αποτελέσματα που πρέπει να επιτύχουν οι μαθητές.
2ον Επιλέξτε εργαλεία: εμβαθύνετε επιλέγοντας κι επιμελούμενοι τους εκπαιδευτικές πόρους με σχολαστικότητα, διασφαλίζοντας την ευθυγράμμιση με τους μαθησιακούς στόχους και τη συνάφεια με τις ακαδημαϊκές ανάγκες των μαθητών.
3ον Φτιάξτε εργασίες πριν από την τάξη που χρησιμεύουν ως προπαρασκευαστική εργασία, εμπλέκοντας τους μαθητές σε ουσιαστική εξερεύνηση και προετοιμάζοντας το μυαλό τους για συζήτηση σε βάθος.
4ον Λειτουργήστε ως μαέστρος που ενορχηστρώνει μια συμφωνία. Σχεδιάστε δραστηριότητες εντός της τάξης που διεγείρουν την κριτική σκέψη, τη συνεργασία και την εφαρμογή της αποκτηθείσας γνώσης, προωθώντας ένα δυναμικό και συμμετοχικό μαθησιακό περιβάλλον.
5ον Προσαρμόστε τους χώρους μάθησης μεταμορφώνοντάς σας σε προσαρμοστικό σχεδιαστή. Προσαρμόστε το φυσικό περιβάλλον της αίθουσας διδασκαλίας ώστε να φιλοξενεί ποικίλους τρόπους μάθησης, προωθώντας τη συμμετοχικότητα και την ευελιξία στην παροχή διδασκαλίας.
6ον (καλό είναι να γίνει) Καλλιεργήστε το ρόλο ενός εμπνευσμένου μέντορα. Ενθαρρύνετε τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία, αναζωπυρώνοντας την πνευματική τους περιέργεια και καλλιεργώντας ένα πάθος για δια βίου μάθηση.
7ον Να εμπλέκεστε σε συνεχή αναστοχασμό και επανάληψη, αξιοποιώντας τις γνώσεις που αποκομίσατε από προηγούμενες εμπειρίες για να βελτιώσετε τις διδακτικές πρακτικές και να βελτιστοποιήσετε τα μαθησιακά αποτελέσματα.
Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor EACEA can be held responsible for them.
Contact:
EVBB - European Association of Institutes for Vocational Training
Sotiria Tsalamani
sotiria.tsalamani[at]evbb.eu