2.1 Εισαγωγή στο μοντέλο αναποδογυρισμένης τάξης

Μαθησιακοί στόχοι

  • L.O1: Να κατανοήσουν την έννοια και τις αρχές της ανεστραμμένης τάξης.
  • L.O2: Να αναγνωρίσουν την εκπαιδευτική αξία όπου η ανεστραμμένη μάθηση είναι πιο αποτελεσματική και τους παράγοντες που επηρεάζουν την αποτελεσματικότητά της.
  • L.O3: Να αναγνωρίσουν την αξία των ψηφιακών εργαλείων και της δημιουργικής σκέψης στην ανεστραμμένη τάξη, αλλά και τις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν. 

Κατανόηση της προσέγγισης της ανεστραμμένης τάξης

1

2

3

4

Πώς λειτουργεί;

Μέσα στο χρόνο …

Παραλλαγές των μοντέλων Ανεστραμμένης τάξης

Αναλυτικό πλαίσιο

  1. Ανάπτυξη συναρπαστικού υλικού πριν από την τάξη: Δημιουργήστε ελκυστικό και ενημερωτικό υλικό, όπως βίντεο, αναγνώσεις ή διαδραστικές ενότητες, και χρησιμοποιήστε στοιχεία πολυμέσων για να καλύψετε διαφορετικά μαθησιακά στυλ και να διατηρήσετε το ενδιαφέρον των μαθητών.
  2. Εξασφάλιση της προσβασιμότητας: Παροχή πολλαπλών μορφών για την πρόσβαση στο υλικό ώστε να ικανοποιούνται οι διαφορετικές μαθησιακές ανάγκες και εξασφάλιση συμβατότητας με διάφορες συσκευές και συνδέσεις στο διαδίκτυο για την προώθηση της προσβασιμότητας για όλους τους μαθητές.
  3. Διατύπωση μαθησιακών στόχων: Ανακοινώστε με σαφήνεια τους μαθησιακούς στόχους για κάθε συνεδρία, ώστε να καθοδηγήσετε την ενασχόληση των μαθητών με το υλικό πριν από την τάξη και να ευθυγραμμίσετε τους στόχους με τα αποτελέσματα και τις αξιολογήσεις του μαθήματος, ώστε να εξασφαλίσετε συνοχή και συνάφεια.

Στρατηγικές

  • Ενσωματώστε διαμορφωτικές αξιολογήσεις, όπως κουίζ, προβληματισμούς ή διαδικτυακές συζητήσεις, για να διασφαλίσετε ότι οι μαθητές θα ασχοληθούν με το υλικό πριν από την τάξη.
  • Ορίστε προθεσμίες και δώστε κίνητρα για την ολοκλήρωση των εργασιών πριν από την τάξη για να προωθήσετε την υπευθυνότητα και τα κίνητρα.
  • Σχεδιάστε διαδραστικές και συνεργατικές δραστηριότητες που βασίζονται στο υλικό της προ-τάξης και ενθαρρύνουν την ενεργό συμμετοχή.
  • Χρησιμοποιήστε ποικίλες στρατηγικές διδασκαλίας, όπως ομαδικές συζητήσεις, μελέτες περιπτώσεων, εργασίες επίλυσης προβλημάτων και πρακτικές ασκήσεις για την προώθηση της βαθύτερης μάθησης.
  • Προσφέρετε εξατομικευμένη υποστήριξη κατά τη διάρκεια των μαθημάτων μέσα στην τάξη μέσω στοχευμένων παρεμβάσεων και διαφοροποιημένης διδασκαλίας.
  • Παρέχετε έγκαιρη ανατροφοδότηση σχετικά με την πρόοδο και τις επιδόσεις των μαθητών για την αντιμετώπιση παρανοήσεων και την καθοδήγηση της περαιτέρω μάθησης.
  • Προωθήστε ένα υποστηρικτικό μαθησιακό περιβάλλον όπου οι μαθητές αισθάνονται άνετα να ζητούν βοήθεια και να συμμετέχουν ενεργά στις συζητήσεις.

Πλεονεκτήματα (έναντι των παραδοσιακών μεθόδων)

  • Τα ανεστραμμένα μαθήματα προωθούν την ενεργό συμμετοχή, απαιτώντας από τους μαθητές να αλληλεπιδρούν με το υλικό που έχει προηγηθεί πριν από την παρακολούθηση της τάξης, ενώ τα παραδοσιακά μαθήματα συχνά βασίζονται στην παθητική ακρόαση κατά τη διάρκεια των διαλέξεων, ενώ τα γυριστά μαθήματα ενθαρρύνουν τους μαθητές να αναλάβουν ενεργό ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία.
  • Η μάθηση με περιστρεφόμενα μαθήματα επιτρέπει στους μαθητές να προχωρούν στο υλικό με το δικό τους ρυθμό, αποκτώντας ασύγχρονη πρόσβαση στο υλικό πριν από την τάξη, ενώ τα παραδοσιακά μαθήματα συνήθως ακολουθούν ένα σταθερό πρόγραμμα, με όλους τους μαθητές να λαμβάνουν το ίδιο περιεχόμενο την ίδια στιγμή, ανεξάρτητα από τις ατομικές μαθησιακές ανάγκες.
  • Με την ανεξάρτητη ενασχόληση με το υλικό πριν από την τάξη και τη συμμετοχή σε ενεργητικές μαθησιακές δραστηριότητες κατά τη διάρκεια της τάξης, οι μαθητές αναπτύσσουν βαθύτερη κατανόηση του περιεχομένου και είναι σε θέση να συγκρατούν καλύτερα τις πληροφορίες με την πάροδο του χρόνου.
  • Τα ανεστραμμένα μαθήματα προωθούν τη βαθύτερη κατανόηση του υλικού του μαθήματος, επιτρέποντας στους μαθητές να ασχοληθούν με τις έννοιες πολλές φορές, τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια της τάξης. Αυτή η επαναληπτική προσέγγιση της μάθησης προωθεί τη βαθύτερη κατανόηση και την κατάκτηση του υλικού σε σύγκριση με την παραδοσιακή διδασκαλία που βασίζεται σε διαλέξεις.
  • Η ενεργός εμπλοκή και ο διαδραστικός χαρακτήρας των μαθημάτων με εναλλασσόμενα μαθήματα προάγουν την καλύτερη συγκράτηση των πληροφοριών.
  • Οι μαθητές είναι πιο πιθανό να θυμούνται και να εφαρμόζουν αυτά που έχουν μάθει όταν έχουν συμμετάσχει ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία.
  • Τα ανεστραμμένα μαθήματα προσαρμόζονται σε διαφορετικά μαθησιακά στυλ, παρέχοντας ευελιξία στον τρόπο πρόσβασης και εμπλοκής των μαθητών με το υλικό του μαθήματος.
  • Οι μαθητές μπορούν να επιλέξουν τη μορφή και το ρυθμό της μάθησής τους, επιτρέποντάς τους να προσαρμόσουν την εμπειρία της μάθησής τους στις προσωπικές τους προτιμήσεις και ανάγκες.

Σημασία της επικοινωνίας με τους μαθητές στο πλαίσιο της αξιολόγησης

Η επικοινωνία με τους μαθητές σχετικά με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης στη μάθηση με τη μέθοδο της ανεστραμμένης τάξης έχει μεγάλη σημασία. Ακολουθούν ορισμένοι λόγοι:

  1. Ανατροφοδότηση και προβληματισμός: Η επικοινωνία σχετικά με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης επιτρέπει στους μαθητές να λαμβάνουν ανατροφοδότηση και να προβληματίζονται σχετικά με τις επιδόσεις τους.
  2. Διευκρίνιση των προσδοκιών: Με την επικοινωνία σχετικά με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αποσαφηνίσουν τις προσδοκίες τους από τους μαθητές. Μπορούν να εξηγήσουν ποια κριτήρια χρησιμοποιήθηκαν στην αξιολόγηση και ποιοι στόχοι πρέπει να επιτευχθούν.
  3. Κίνητρα και αναγνώριση: Η επικοινωνία σχετικά με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να βλέπουν και να αναγνωρίζουν τα επιτεύγματα των μαθητών. να συνεχίσουν τη μάθησή τους.
  4. Υποστήριξη για τον καθορισμό στόχων: Η κοινοποίηση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης βοηθά τους μαθητές να θέσουν τους στόχους τους και να παρακολουθούν την πρόοδό τους.5 Ατομική υποστήριξη: Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να προσφέρουν ατομική υποστήριξη με την κοινοποίηση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης.

Μαθητής - Δάσκαλος

Εξατομικευμένη υποστήριξη: Οι εκπαιδευτικοί παρέχουν εξατομικευμένη καθοδήγηση, διευκρινίσεις και ενθάρρυνση, προωθώντας τη βαθύτερη κατανόηση.

Ενδυνάμωση: Οι μαθητές αναλαμβάνουν την ευθύνη της μαθησιακής τους διαδρομής, εξερευνώντας τα ενδιαφέροντά τους και συμμετέχοντας σε αυτοκατευθυνόμενη μάθηση.

Αμοιβαίος σεβασμός: Η σχέση μαθητή-καθηγητή εξελίσσεται σε μια εταιρική σχέση κοινής ευθύνης και αμοιβαίου σεβασμού

Ενισχυμένη μάθηση: Γνωρίστε τη μεταμορφωτική δύναμη της εναλλασσόμενης μάθησης για τον εμπλουτισμό των σχέσεων μεταξύ μαθητών και καθηγητών και την ενίσχυση της ακαδημαϊκής επιτυχίας.

Προκλήσεις κατά την εφαρμογή ενός μοντέλου ανεστραμμένης τάξης

Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor EACEA can be held responsible for them.

Contact:
EVBB - European Association of Institutes for Vocational Training
Sotiria Tsalamani
sotiria.tsalamani[at]evbb.eu