7.2 Προσαρμογή μεθόδων συλλογικής διδασκαλίας σε περιβάλλοντα ΕΕΚ

Μαθησιακοί στόχοι

Στο τέλος αυτής της ενότητας, οι συμμετέχοντες θα είναι σε θέση να:

  • Προσδιορίστε και εξηγήστε τα μοναδικά χαρακτηριστικά των κοινοτήτων μάθησης ΕΕΚ
  • Κατανόηση και εφαρμογή των αρχών ενός ευέλικτου μαθησιακού περιβάλλοντος
  • Προώθηση μιας θετικής και χωρίς αποκλεισμούς μαθησιακής κουλτούρας
  • Ευθυγράμμιση του περιεχομένου της ΕΕΚ με τα πρότυπα της βιομηχανίας και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας
  • Πλοήγηση στις προκλήσεις και αξιοποίηση των ευκαιριών στις κοινότητες μάθησης

Εισαγωγή στη συνεργατική διδασκαλία

Η συνεργατική διδασκαλία περιλαμβάνει δύο ή περισσότερους εκπαιδευτικούς που συνεργάζονται για να σχεδιάσουν, να διδάξουν και να αξιολογήσουν ένα μάθημα ή ένα μέρος ενός μαθήματος. Επεκτείνεται και στη συνεργατική μάθηση, όπου οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες για να λύσουν προβλήματα, να ολοκληρώσουν εργασίες ή να κατανοήσουν νέες έννοιες.

Ποια είναι τα βασικά στοιχεία;

Κοινοί στόχοι, συλλογική ευθύνη, συνεργατικός σχεδιασμός και προετοιμασία, κοινή διδασκαλία και πρακτικές αναστοχαστικής αξιολόγησης.

Συνεργατικές μέθοδοι διδασκαλίας

Πηγή : https://youtu.be/QVMoKmFiW64?feature=shared ?feature=shared

Επισκόπηση περιβάλλοντος ΕΕΚ

  • Τα ειδικά και δυναμικά περιβάλλοντα στα οποία λειτουργούν οι σχολές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης τις επηρεάζουν σε διάφορα επίπεδα (κοινωνικό, εθνικό, περιφερειακό, βιομηχανικό
  • Παρέχεται από διάφορους φορείς και ιδρύματα σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, τόσο εντός όσο και εκτός της επίσημης εκπαίδευσης και κατάρτισης.
  • Η αποκεντρωμένη δομή της συνεχιζόμενης επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΣΕΕΚ) αποτελεί δυσκολία σε κάθε χώρα.
  • Συνδέεται εγγενώς με τις αγορές εργασίας τόσο σε εθνικό όσο και σε κλαδικό επίπεδο.

Οφέλη της συνεργατικής διδασκαλίας στην ΕΕΚ

Για εκπαιδευτικούς:
Προωθεί την επαγγελματική ανάπτυξη μέσω της ανταλλαγής γνώσεων και εμπειριών, μειώνει τον φόρτο εργασίας με τον καταμερισμό των ευθυνών και αυξάνει την επαγγελματική ικανοποίηση μέσω μιας υποστηρικτικής κοινότητας διδασκόντων.

Για μαθητές:
Βελτιώνει τη δέσμευση και τα κίνητρα, ενισχύει την κατανόηση μέσω διαφορετικών προοπτικών και στυλ διδασκαλίας και αναπτύσσει βασικές δεξιότητες όπως η επικοινωνία, η συνεργασία και η κριτική σκέψη.

Για προγράμματα ΕΕΚ:
Ενισχύει την ποιότητα και τη συνάφεια των προγραμμάτων, αυξάνει την ευελιξία στην παροχή προγραμμάτων σπουδών και προάγει μια κουλτούρα συνεχούς βελτίωσης και καινοτομίας.

Προσαρμογή της συνεργατικής διδασκαλίας σε περιβάλλοντα ΕΕΚ

  • Πρόσφατες μελέτες υποδηλώνουν μια πολιτισμική μετάβαση στην εκπαίδευση από την ατομική μάθηση σε μια πιο συνεργατική προσέγγιση.
  • Οι μέθοδοι διδασκαλίας που εμπλέκουν ενεργά τους μαθητές στη συνεργασία έχουν αποδειχθεί ότι βελτιώνουν τόσο τα μαθησιακά αποτελέσματα όσο και τις επαγγελματικές δεξιότητες.
  • Οι προσεγγίσεις αυτές αποσκοπούν στην υποστήριξη της αλληλεξάρτησης, της προσωπικής ευθύνης, της ικανότητας των μαθητών να συνεργάζονται και της δυναμικής της ομάδας.
  • Παρά τα στοιχεία, πολλοί εκπαιδευτικοί και ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων της ΕΕΚ και του ακαδημαϊκού χώρου, δεν έχουν υιοθετήσει πλήρως αυτές τις μεθόδους.
  • Η ανάγκη για μεγαλύτερη υποστήριξη από τους συναδέλφους (ειδικούς, διοικητικούς υπαλλήλους, συναδέλφους, πληροφορική) αναφέρεται συχνά ως εμπόδιο κατά την εισαγωγή αυτών των προοδευτικών διδακτικών προσεγγίσεων.

Κατανόηση των αναγκών των εκπαιδευομένων της ΕΕΚ:

  • Μάθηση στο πλαίσιο: Οι δεξιότητες και οι γνώσεις διδάσκονται με τρόπους που σχετίζονται άμεσα με το χώρο εργασίας.
  • Πρακτική εφαρμογή: Η συνεργατική διδασκαλία θα πρέπει να περιλαμβάνει πρακτικά έργα που αντικατοπτρίζουν τις πραγματικές εργασίες και προκλήσεις που αντιμετωπίζουν συγκεκριμένα επαγγέλματα.

Προσαρμογή μεθόδων διδασκαλίας:

  • Διεπιστημονική προσέγγιση: Χρησιμοποιήστε ομαδική διδασκαλία για να συγκεντρώσετε διαφορετικούς εμπειρογνώμονες για μια ολοκληρωμένη μαθησιακή εμπειρία.
  • Μάθηση από ομότιμους: Ενθαρρύνετε τους εκπαιδευόμενους να διδάσκουν και να μαθαίνουν ο ένας από τον άλλο, αντανακλώντας τη συνεργατική φύση του χώρου εργασίας.

Αξιοποίηση της τεχνολογίας:

  • Εργαλεία ψηφιακής συνεργασίας: Εισάγετε πλατφόρμες όπως το Microsoft Teams ή το Slack για ομαδικά έργα και επικοινωνία, προσομοιώνοντας σύγχρονα εργασιακά περιβάλλοντα.
  • Διαδικτυακές προσομοιώσεις και VR: Χρησιμοποιήστε την τεχνολογία για να δημιουργήσετε προσομοιώσεις σεναρίων στο χώρο εργασίας για συνεργατική επίλυση προβλημάτων.

Προώθηση της ανάπτυξης ήπιων δεξιοτήτων:

  • Επικοινωνία και ομαδική εργασία: Δομή δραστηριοτήτων που απαιτούν από τους εκπαιδευόμενους να εξασκηθούν στην επικοινωνία, τη διαπραγμάτευση και την ομαδική εργασία, οι οποίες είναι κρίσιμες στον τομέα της ΕΕΚ.
  • Ηγεσία και πρωτοβουλία: Δημιουργήστε ευκαιρίες για τους εκπαιδευόμενους να ηγηθούν έργων ή τμημάτων της κατάρτισης, αναπτύσσοντας τις ηγετικές τους ικανότητες και την ανάληψη πρωτοβουλιών.

Προσαρμογή της συνεργατικής διδασκαλίας σε περιβάλλοντα ΕΕΚ ΠΩΣ?

Πηγή: https://youtu.be/PBIYIuaA4LI?feature=shared 

Παραδείγματα - Περιπτώσεις προσαρμογής της συνεργατικής διδασκαλίας στην ΕΕΚ

Έργα ειδικά για τη βιομηχανία -Οι σπουδαστές του Τμήματος Αυτοκινήτων εργάζονται σε ομάδες για να διαγνώσουν και να επισκευάσουν ένα πραγματικό πρόβλημα αυτοκινήτου, με την καθοδήγηση ενός μέντορα της βιομηχανίας.

Διατμηματική συνεργασία - Οι σπουδαστές μαγειρικής και επιχειρήσεων συνεργάζονται για την ανάπτυξη μιας ιδέας εστιατορίου, ενός μενού και ενός επιχειρηματικού σχεδίου.

Peer Learning Sessions - Οι φοιτητές πληροφορικής συνεργάζονται με αρχάριους για να συνδημιουργήσουν έναν οδηγό χρήσης για ένα νέο εργαλείο λογισμικού.

Βρόχοι ανατροφοδότησης από τον πραγματικό κόσμο - Οι φοιτητές υγειονομικής περίθαλψης λαμβάνουν ανατροφοδότηση από πραγματικούς ασθενείς και ιατρικό προσωπικό σχετικά με τις στρατηγικές τους για τη συνεργατική φροντίδα ασθενών

Προσαρμογή των μεθόδων για την ΕΕΚ -Θεωρητικά πλαίσια

Βιωματική μάθηση

  • Βασικός εισηγητής: David A. Kolb
  • Έννοια: Η μάθηση είναι μια διαδικασία κατά την οποία η γνώση δημιουργείται μέσω του μετασχηματισμού της εμπειρίας.
  • Εφαρμογή στην ΕΕΚ: Τα συνεργατικά σχέδια στην ΕΕΚ επιτρέπουν στους μαθητές να μαθαίνουν από τις εμπειρίες τους και να τις αναστοχάζονται συλλογικά, εμβαθύνοντας την κατανόηση.

Περισσότερες πληροφορίες για τη Βιωματική Μάθηση μπορείτε να βρείτε εδώ: https://experientiallearninginstitute.org/what-is-experiential-learning/

Προσαρμογή των μεθόδων για την ΕΕΚ -Θεωρητικά πλαίσια

Γνωστική μαθητεία

  • Βασικός εισηγητής: Allan Collins
  • Έννοια: Οι γνωστικές και μεταγνωστικές δεξιότητες διδάσκονται σε ένα μοντέλο μαθητείας, όπου οι μαθητές συμμετέχουν σε αυθεντικά καθήκοντα με την υποστήριξη ειδικών.
  • Εφαρμογή στην ΕΕΚ: Εκπαιδευτές και επαγγελματίες του κλάδου καθοδηγούν τους εκπαιδευόμενους μέσω αυθεντικών εργασιών, παρέχοντας υποστήριξη που εξασθενεί καθώς αυξάνεται η επάρκεια.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Γνωσιακό Πλαίσιο Μαθητείας μπορείτε να βρείτε εδώ: https://www.mcw.edu/-/media/MCW/Education/Academic-Affairs/OEI/Faculty-Quick-Guides/Cognitive-Apprenticeship-Theory.pdf

Κοινότητες πρακτικής

Γνωστική μαθητεία

  • Βασικοί υποστηρικτές: Snyder
  • Έννοια: Μάθηση ως συμμετοχή στις κοινές πρακτικές μιας κοινότητας που ασχολείται με έναν κοινό τομέα της ανθρώπινης προσπάθειας.
  • Εφαρμογή στην ΕΕΚ: Ενθαρρύνει το σχηματισμό κοινοτήτων μάθησης όπου οι σπουδαστές και οι εκπαιδευτές της ΕΕΚ μοιράζονται συνεχώς γνώσεις και δεξιότητες.

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε εδώ: https://www.communityofpractice.ca/background/what-is-a-community-of-practice/#:~:text=A%20community%20of%20practice%20(CoP,both%20individual%20and%20group%20goals.

Εφαρμογή της συνεργατικής διδασκαλίας

TIPS

  • Εξασφάλιση συνάφειας: Προσαρμόστε τα συνεργατικά έργα ώστε να ευθυγραμμίζονται με τις τρέχουσες πρακτικές και τεχνολογίες του κλάδου.
  • Υπηρεσία αναδοχής: Ενθαρρύνετε τους μαθητές να αναλάβουν την ευθύνη της μάθησής τους μέσω της επιλογής των θεμάτων και των ρόλων του έργου.
  • Αναστοχασμός και προσαρμογή: Χρησιμοποιήστε τακτικές συνεδρίες ανατροφοδότησης για να βελτιώσετε τις μεθόδους συνεργασίας, διασφαλίζοντας ότι ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών και του κλάδου.
  • Χρήση της τεχνολογίας: Αξιοποιήστε τα ψηφιακά εργαλεία που είναι διαδεδομένα στον κλάδο για τη διευκόλυνση της συνεργασίας και της διαχείρισης έργων.

Τεχνολογικά εργαλεία για συνεργασία

APPS & πλατφόρμες

Συνεργασία και ομαδική εργασία

Slack: Slack: Μια εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων που διευκολύνει την επικοινωνία και τη συνεργασία της ομάδας μέσω καναλιών αφιερωμένων σε συγκεκριμένα θέματα ή έργα.

Trello: σε πίνακες, λίστες και κάρτες για την παρακολούθηση της προόδου και τη συνεργασία σε εργασίες.

Microsoft Teams: Συνδυάζει συνομιλία στο χώρο εργασίας, συναντήσεις, σημειώσεις και συνημμένα αρχεία. Ενσωματώνεται με το Office 365 και υποστηρίζει τη συνεργασία στην τάξη.

Ανοιχτή επικοινωνία και ανατροφοδότηση

Google Forms: Εύκολο στη χρήση εργαλείο για τη δημιουργία εντύπων ανατροφοδότησης, ερευνών και κουίζ για τη συλλογή πληροφοριών από τους μαθητές και το προσωπικό.

Mentimeter: Διαδραστικό λογισμικό παρουσιάσεων που επιτρέπει ανατροφοδότηση σε πραγματικό χρόνο, δημοσκοπήσεις και συνεδρίες ερωτήσεων και απαντήσεων,

Slido: που διευκολύνει την ανοιχτή επικοινωνία κατά τη διάρκεια μαθημάτων και συναντήσεων, επιτρέποντας σε όλους να μοιραστούν τις σκέψεις και τις ερωτήσεις τους.

Εικονικά περιβάλλοντα μάθησης (VLEs)

Πλατφόρμες τηλεδιάσκεψης:

Διαδραστικοί πίνακες και εργαλεία

Τι πρέπει να λάβετε υπόψη όταν επιλέγετε τεχνολογικά εργαλεία για συνεργασία;

  • Συνάφεια: Επιλέξτε εργαλεία που είναι σχετικά με τον κλάδο στον οποίο επικεντρώνεται το πρόγραμμα ΕΕΚ.
  • Προσβασιμότητα: Διασφαλίστε ότι η επιλεγμένη τεχνολογία είναι προσβάσιμη σε όλους τους μαθητές, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία.
  • Φιλικότητα προς το χρήστη: Επιλέξτε εργαλεία που είναι διαισθητικά και εύχρηστα για να ελαχιστοποιήσετε την καμπύλη εκμάθησης και τα τεχνικά εμπόδια.
  • Απόρρητο και ασφάλεια: Προτεραιότητα στα εργαλεία που συμμορφώνονται με τους νόμους περί προστασίας δεδομένων και διατηρούν την εργασία των μαθητών ασφαλή.

Μελέτη περίπτωσης - Παραδείγματα

Δημιουργία του συνεργατικού σχεδίου
διδασκαλίας σας

  1. Καθορισμός στόχων συνεργασίας: Περιγράψτε σαφείς, μετρήσιμους στόχους για το τι επιδιώκεται να επιτευχθεί με τις συνεργατικές δραστηριότητες όσον αφορά τα μαθησιακά αποτελέσματα και την ανάπτυξη δεξιοτήτων.
  2. Επιλέξτε τη σωστή μορφή: Αποφασίστε τη μορφή συνεργατικής διδασκαλίας - μάθηση από ομότιμους, ομαδικές εργασίες, κοινές συνεδρίες επίλυσης προβλημάτων ή διεπιστημονική εργασία.
  3. Επιλογή κατάλληλων τεχνολογικών εργαλείων: Επιλέξτε τεχνολογικές πλατφόρμες που υποστηρίζουν τους στόχους της συνεργασίας, όπως εργαλεία επικοινωνίας, λογισμικό διαχείρισης έργων ή εικονικές προσομοιώσεις.
  4. Σχέδιο αξιολόγησης και ανατροφοδότησης: Ανάπτυξη κριτηρίων για την αξιολόγηση της συνεργατικής εργασίας, συμπεριλαμβανομένης της αξιολόγησης από ομότιμους και των αναστοχαστικών αξιολογήσεων. Προγραμματίστε τακτικές επισκέψεις για την πρόοδο της ομάδας.
  5. Επικοινωνήστε με τους ενδιαφερόμενους φορείς: Επικοινωνήστε με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένων των μαθητών, άλλων εκπαιδευτικών και των εταίρων του κλάδου, για να εξηγήσετε το σχέδιο και να συγκεντρώσετε πληροφορίες.
  6. Αναθεώρηση και προσαρμογή: Μετά την εφαρμογή, επανεξετάστε την αποτελεσματικότητα των δραστηριοτήτων συνεργατικής διδασκαλίας και προσαρμόστε τις δραστηριότητες ανάλογα με την ανατροφοδότηση και τα αποτελέσματα.

Δραστηριότητα αναστοχασμού

  • Με ποιους τρόπους έχετε ενσωματώσει με επιτυχία μεθόδους συνεργατικής διδασκαλίας στην τάξη σας στην ΕΕΚ; Εξετάστε την ευθυγράμμιση των συνεργατικών δραστηριοτήτων με τις πρακτικές του κλάδου, την αποτελεσματικότητα των επιλεγμένων μορφών διδασκαλίας και τις στρατηγικές ενεργού εμπλοκής που χρησιμοποιήσατε.
  • Μετά από προβληματισμό, ποιες πτυχές της προσέγγισης της συνεργατικής διδασκαλίας σας θα μπορούσαν να βελτιωθούν; Υπάρχουν προκλήσεις που αντιμετωπίσατε όσον αφορά την κατανομή ρόλων μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών, την ενσωμάτωση τεχνολογικών εργαλείων ή την αποτελεσματικότητα των στρατηγικών συνεργατικής αξιολόγησης;
  • Με βάση τους πιθανούς τομείς βελτίωσης των μεθόδων συνεργατικής διδασκαλίας σας, ποιες καινοτόμες λύσεις ή στρατηγικές θα μπορούσατε να εφαρμόσετε; Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει τη διερεύνηση νέων τεχνολογικών πλατφορμών για συνεργασία, τον πειραματισμό με διαφορετικές τεχνικές διαχείρισης έργων ή την ανάπτυξη πιο ισχυρών συστημάτων ανατροφοδότησης από ομότιμους.

Πρόσθετοι πόροι

Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor EACEA can be held responsible for them.

Contact:
EVBB - European Association of Institutes for Vocational Training
Sotiria Tsalamani
sotiria.tsalamani[at]evbb.eu