Η μεικτή μάθηση είναι μια εκπαιδευτική προσέγγιση που συνδυάζει διαδικτυακό εκπαιδευτικό υλικό και ευκαιρίες αλληλεπίδρασης στο διαδίκτυο με παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας στην τάξη.
Απαιτεί τη φυσική παρουσία τόσο του δασκάλου όσο και του μαθητή, με κάποιο στοιχείο ελέγχου του χρόνου, του τόπου, της διαδρομής ή του ρυθμού από τον μαθητή.
Η προσέγγιση αυτή ενσωματώνει τα οφέλη της δια ζώσης διδασκαλίας με την ευελιξία της διαδικτυακής μάθησης, με στόχο την παροχή μιας πιο εξατομικευμένης και ελκυστικής μαθησιακής εμπειρίας.
Βασικά οφέλη για τους φοιτητές:
Βασικά οφέλη για τους εκπαιδευτικούς:
Η μικτή μάθηση αντιπροσωπεύει μια στροφή προς μια πιο ολοκληρωμένη, ευέλικτη και μαθητοκεντρική προσέγγιση της εκπαίδευσης, αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματα τόσο των παραδοσιακών όσο και των ψηφιακών περιβαλλόντων μάθησης.
Η μικτή μάθηση δεν αφορά μόνο τον συνδυασμό διαδικτυακών και μη διαδικτυακών τρόπων μάθησης, αλλά και την εξισορρόπηση των επιπέδων ενέργειας και δέσμευσης για τη βελτιστοποίηση της μάθησης.
Ενεργοποιητές στη μάθηση:
Ορισμός: Σύντομες, ζωηρές δραστηριότητες που έχουν σχεδιαστεί για να αυξήσουν την ενέργεια, την εμπλοκή και τον ενθουσιασμό στο μαθησιακό περιβάλλον.
Ρόλος στη μικτή μάθηση: Σπάει τη μονοτονία της παραδοσιακής ή της διαδικτυακής μάθησης, ειδικά όταν οι μαθητές μπορεί να αισθάνονται συγκλονισμένοι ή αποκομμένοι.
Στρατηγικές για την ενσωμάτωση ενεργοποιητών:
Οφέλη από τη χρήση ενεργοποιητών:
Συμβουλές για αποτελεσματική χρήση!
Κατανόηση των τρόπων μάθησης στη μικτή μάθηση
Διαδικασίες online και offline: Από τις παραδοσιακές αίθουσες διδασκαλίας μέχρι τις ποικίλες διαδικτυακές πλατφόρμες.
Επιλογή της σωστής μεθόδου: Το κλειδί για την επιτυχημένη μικτή μάθηση είναι να γνωρίζετε ποιος τρόπος ταιριάζει σε διαφορετικούς τύπους περιεχομένου και μαθησιακών στόχων.
Κριτήρια για την επιλογή τρόπων
Πολυμέσα για σύνθετα θέματα VS Προσωπικά για συνεργατική μάθηση
Αποτελεσματική ενσωμάτωση των τρόπων θεραπείας:
Οφέλη από τη μελετημένη ενσωμάτωση τρόπων
Τα εργαλεία πολυμέσων, συμπεριλαμβανομένων των βίντεο, των διαδραστικών προσομοιώσεων και των infographics, μπορούν να μεταμορφώσουν τον τρόπο διδασκαλίας και κατανόησης πολύπλοκων εννοιών.
Πλεονεκτήματα της χρήσης πολυμέσων:
Αποτελεσματική εφαρμογή πολυμέσων:
Παραδείγματα μικτής μάθησης:
Παρακολουθήστε τα επίπεδα εμπλοκής και κατανόησης των μαθητών κατά τη χρήση εργαλείων πολυμέσων.
Συγκεντρώστε ανατροφοδότηση για να κατανοήσετε τον αντίκτυπο των πολυμέσων στη μάθηση και να προσαρμόσετε τις στρατηγικές αναλόγως.
Η αυτορυθμιζόμενη μάθηση επιτρέπει στους μαθητές να απορροφούν το υλικό με τη δική τους ταχύτητα, προσαρμόζοντας τα ατομικά στυλ μάθησης και τις ανάγκες τους.
Είναι ζωτικής σημασίας για τα διαδικτυακά στοιχεία της μικτής μάθησης, όπου οι μαθητές συχνά ελέγχουν το ρυθμό μάθησης.
Προκλήσεις στην αυτοτροφοδοτούμενη μάθηση
Στρατηγικές για αποτελεσματική μάθηση με αυτορυθμιζόμενο ρυθμό
Ενθαρρύνετε τον καθορισμό στόχων και τις δεξιότητες διαχείρισης χρόνου.
Προσφέρετε πόρους για αποτελεσματικές συνήθειες μελέτης και εργαλεία αυτοαξιολόγησης.
Ενσωματώστε διαμορφωτικές αξιολογήσεις στις οποίες οι μαθητές μπορούν να λάβουν μέρος με το δικό τους ρυθμό για να μετρήσουν την κατανόησή τους.
Χρησιμοποιήστε αυτές τις αξιολογήσεις για να παρέχετε εξατομικευμένη ανατροφοδότηση και υποστήριξη.
Διευκολύνετε διαδικτυακά φόρουμ συζητήσεων ή ομάδες μελέτης για να διατηρείτε τη σύνδεση και τη συμμετοχή των μαθητών με τους συμμαθητές τους.
Η υποστήριξη από ομότιμους μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην παρακίνηση των μαθητών και στην προώθηση της βαθύτερης κατανόησης της ύλης.
Έμφαση στην πρακτική εφαρμογή
Δώστε έμφαση στη σημασία των δραστηριοτήτων που επιτρέπουν στους σπουδαστές να εφαρμόζουν όσα έχουν μάθει σε πρακτικά σενάρια, γεφυρώνοντας το χάσμα μεταξύ θεωρίας και πράξης.
Βασικές πτυχές των δραστηριοτήτων προσανατολισμένων στην εφαρμογή
Στρατηγικές για αποτελεσματική εφαρμογή:
Αύξηση της δέσμευσης και των επενδύσεων των φοιτητών:
Εξυπηρέτηση
διαφορετικών μαθησιακών στυλ για την ενσωμάτωση:
Τα μικτά περιβάλλοντα μάθησης απαιτούν μια πολύπλευρη προσέγγιση στην αξιολόγηση, συνδυάζοντας παραδοσιακές και ψηφιακές μεθοδολογίες για την αποτελεσματική αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών.
Βασικές στρατηγικές αξιολόγησης:
Προκλήσεις και λύσεις
Καινοτόμες προσεγγίσεις:
Τεχνολογικά εμπόδια
Διατήρηση της δέσμευσης των μαθητών
Διαχείριση φόρτου εργασίας
Ακεραιότητα της αξιολόγησης
Εκπαίδευση και ετοιμότητα των εκπαιδευτικών
Λύσεις χαμηλής τεχνολογίας, υποστήριξη πόρων
Διαδραστική διδασκαλία, Προσαρμοσμένο περιεχόμενο
Ισορροπία αναθέσεων, σαφείς κατευθυντήριες γραμμές
Ποικίλες μέθοδοι αξιολόγησης, Εργαλεία παρακολούθησης
Επαγγελματική ανάπτυξη, Εκπαίδευση σε ψηφιακά εργαλεία
Εφαρμογή της προσέγγισης "Flipped classroom" στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στο Cambridge: τα αποτελέσματα έδειξαν θετικές εμπειρίες των μαθητών και αντιλήψεις για τα μαθησιακά οφέλη, όπως αποτυπώθηκε στα ποσοτικά δεδομένα που συλλέχθηκαν. Παρά τις αρχικές ανησυχίες σχετικά με τον επιπλέον απαιτούμενο χρόνο προετοιμασίας, οι μαθητές εκτίμησαν την ευκαιρία για βαθύτερη εμπλοκή και κατανόηση. Τα διδάγματα που αντλήθηκαν από την εφαρμογή περιλάμβαναν τη σημασία της διατύπωσης των προσδοκιών προετοιμασίας και της παροχής καθοδήγησης σχετικά με τις επιλογές αναπαραγωγής βίντεο. Επιπλέον, η οργάνωση των βίντεο σε μικρότερα τμήματα και η προσφορά απομαγνητοφώνησης για την προσβασιμότητα αποδείχθηκαν ευεργετικές.
https://www.cctl.cam.ac.uk/newsletter/case-study-flipped-classroom
Μια μελέτη περίπτωσης των εμπειριών των εκπαιδευτικών από τη συνδυασμένη διδασκαλία και μάθηση της Diane Cunningham: Η μελέτη εξετάζει συγκεκριμένα τις πεποιθήσεις και τις πρακτικές τεσσάρων καθηγητών λυκείου, εξετάζοντας τις εμπειρίες τους μέσω συνεντεύξεων, δεδομένων παρατήρησης και ανάλυσης αντικειμένων. Αυτοί οι εκπαιδευτικοί, ο καθένας με διαφορετική διάρκεια επαγγελματικής εμπειρίας, παρατηρήθηκαν να ενσωματώνουν αποτελεσματικά τις πεποιθήσεις τους στις μεθόδους διδασκαλίας τους στο πλαίσιο της μικτής μάθησης. Οι προσεγγίσεις τους επικεντρώθηκαν στην προώθηση της ενεργητικής, αυθεντικής μάθησης για τους μαθητές, με τους εκπαιδευτικούς να θεωρούν τους εαυτούς τους ως διευκολυντές, προπονητές, καθοδηγητές και συν-μαθητές.
Anytime Anywhere, Blended learning με χρήση live streaming στο Πανεπιστήμιο Deakin: Η μελέτη αυτή αναδεικνύει τη δυναμική αλληλεπίδραση μεταξύ της τεχνολογίας, των μεθόδων διδασκαλίας και της δέσμευσης των φοιτητών. Σε αυτές τις μελέτες, η ζωντανή ροή ενσωματώθηκε στο πλαίσιο της μικτής μάθησης για να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ των φοιτητών εκτός και εντός της πανεπιστημιούπολης, ενισχύοντας την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία σε πραγματικό χρόνο. Η προσέγγιση αυτή επιδίωξε να καταστήσει τις μαθησιακές εμπειρίες πιο προσωπικές, σχετικές και ελκυστικές, αντιμετωπίζοντας την πρόκληση της προσαρμογής στις επιθυμίες των φοιτητών για ευελιξία και προσβασιμότητα στην εκπαίδευσή τους.
https://er.educause.edu/articles/2015/7/anytime-and-anywhere-a-case-study-for-blended-learning
How has your understanding of blended learning changed after this unit?
Βιβλία:
Ηλεκτρονικά άρθρα:
Διαδικτυακά μαθήματα:
Επαγγελματικές ενώσεις:
Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor EACEA can be held responsible for them.
Contact:
EVBB - European Association of Institutes for Vocational Training
Sotiria Tsalamani
sotiria.tsalamani[at]evbb.eu