1.1 - Θεμέλια Μικτής Μάθησης και Συνεργατικής Διδασκαλίας

Μαθησιακοί στόχοι

  • 1: Να κατανοηθεί η έννοια της μικτής μάθησης και η σημασία της στις σύγχρονες εκπαιδευτικές πρακτικές.
  • 2: Να εξεταστεί η συνάφεια της μικτής μάθησης με το πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • 3: Η καθιέρωση μιας θεμελιώδους κατανόησης των μεθοδολογιών, στρατηγικών και μοντέλων μικτής μάθησης.
  • 4: Ο προσδιορισμός και η ανάλυση των ικανοτήτων που είναι απαραίτητες για την αποτελεσματική εφαρμογή προσεγγίσεων μικτής μάθησης.
  • 5: Η διευρένηση της έννοιας της συνεργατικής διδασκαλίας και του ρόλου της στην ενίσχυση των μαθησιακών αποτελεσμάτων των φοιτητών.

Τι είναι η μικτή μάθηση;

Η συντονισμένη ανάμειξη διαδικτυακής και προσωπικής εκπαίδευσης είναι γνωστή ως μικτή μάθηση. Οι μαθητές σε αυτές τις τάξεις μαθαίνουν "εν μέρει διαδικτυακά, με κάποιο στοιχείο ελέγχου του μαθητή ως προς τον χρόνο, τον τόπο, την πορεία και/ή τον ρυθμό", σύμφωνα με το Ινστιτούτο Christensen.

Πλαίσιο στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί επίσης τη μικτή μάθηση ως μια καλή μέθοδο προς εφαρμογή, ιδίως μετά την κρίση του Covid-19. Για το λόγο αυτό δημοσίευσε την πρόταση σύστασης του Συμβουλίου, σχετικά με τη μικτή μάθηση για τη στήριξη της υψηλής ποιότητας και χωρίς αποκλεισμούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η Επιτροπή προσφέρει ένα σχέδιο για την ενσωμάτωση μαθησιακών περιβαλλόντων και εργαλείων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και κατάρτιση που μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη πιο ανθεκτικών συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης, εκτός από βραχυπρόθεσμες δράσεις για την αντιμετώπιση των πιο επειγόντων κενών που επιδεινώθηκαν από την πανδημία COVID-19.

Θεμέλια της μικτής μάθησης

Σύμφωνα με το BLU (Blended Learning Universe) μπορούμε να βρούμε διάφορα μοντέλα μικτής μάθησης που μπορούν να εφαρμοστούν στην εκπαίδευση με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, σε γενικές γραμμές είναι ένας συνδυασμός ενός ή περισσότερων από τα ακόλουθα:

  • Εναλλαγή σταθμού
  • Εργαστηριακή εναλλαγή
  • Ατομική εναλλαγή
  • Αναποδογυρισμένη τάξη
  • Ευέλικτο μοντέλο (Flex)
  • A La Carte Εμπλουτισμένη εικονική μάθηση

Ποιες είναι οι ικανότητες που απαιτούνται στη συνδυασμένη μάθηση;

 Η μελέτη BLU εντόπισε τέσσερις βασικές ικανότητες που είναι μοναδικές στη συνδυασμένη μάθηση:

  • Διαδικτυακή ολοκλήρωση: η ικανότητα επιτυχούς ενσωμάτωσης της διαδικτυακής και της δια ζώσης μάθησης είναι γνωστή ως διαδικτυακή ολοκλήρωση.
  • Πρακτικές δεδομένων: η ικανότητα παρακολούθησης της προόδου των μαθητών με τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών για την παρακολούθηση των επιδόσεων και των επιπέδων δραστηριότητας.
  • Εξατομίκευση: Η ικανότητα δημιουργίας ενός μαθησιακού περιβάλλοντος όπου οι μαθητές μπορούν να προσαρμόζουν τους στόχους, την ταχύτητα και/ή την πορεία μάθησης είναι γνωστή ως εξατομίκευση. Διαδικτυακή αλληλεπίδραση: Η διευκόλυνση της διαδικτυακής αλληλεπίδρασης μεταξύ και με τους μαθητές είναι γνωστή ως διευκόλυνση της διαδικτυακής αλληλεπίδρασης.

Συνεργατική διδασκαλία

“Δύο κεφάλια είναι σίγουρα καλύτερα από ένα και, αντλώντας ιδέες ο ένας από τον άλλον, έχετε περισσότερες πιθανότητες να καταλήξετε σε μια στρατηγική που θα επιτρέψει στην επιχείρησή σας να ξεπεράσει μια αναποδιά ή μια πρόκληση”

- Richard Branson

Η συνεργατική διδασκαλία είναι η μέθοδος με την οποία δύο ή περισσότεροι εκπαιδευτικοί διδάσκουν, εξηγούν και καθοδηγούν από κοινού την ίδια ομάδα μαθητών. Μερικές από τις συμβουλές που μπορούν να ακολουθηθούν κατά την εφαρμογή αυτής της προσέγγισης στην τάξη είναι οι εξής

  1. Κατανοήστε ποιες είναι οι ανάγκες των μαθητών
  2. Προετοιμάστε τα μαθήματα μαζί με τον άλλο εκπαιδευτικό
  3. Μιλήστε με τον καθηγητή πριν από τα μαθήματα
  4. Καθορίστε τους στόχους των μαθημάτων

Τύποι συνεργατικής διδασκαλίας

Η συνδιδασκαλία περιλαμβάνει δύο ή περισσότερους πιστοποιημένους επαγγελματίες που συνάπτουν σύμβαση για να μοιραστούν την ευθύνη διδασκαλίας για μια ομάδα μαθητών κυρίως σε μια τάξη ή χώρο εργασίας για συγκεκριμένο περιεχόμενο ή στόχους με αμοιβαία ιδιοκτησία, κοινούς πόρους και κοινή λογοδοσία. (Friend & Cook 2016)

Έξι προσεγγίσεις στη συνδιδασκαλία:

  1. Ένας διδάσκει, ένας παρατηρεί
  2. Μία διδασκαλία, μία βοήθεια
  3. Παράλληλη διδασκαλία
  4. Διδασκαλία σταθμού
  5. Εναλλακτική διδασκαλία
  6. Ομαδική διδασκαλία

Ο ρόλος των ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαίδευση

Δραστηριότητα αναστοχασμού

Σκεφτείτε τις πληροφορίες που παρέχονται σχετικά με τη μικτή μάθηση, τη συνεργατική διδασκαλία και το ρόλο των ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Εξετάστε τις ακόλουθες ερωτήσεις: Εξετάστε τις ακόλουθες ερωτήσεις:

  • Αναλογιστείτε τις κατευθυντήριες γραμμές για τη συνεργατική διδασκαλία. Πώς θα μπορούσαν αυτές οι στρατηγικές να βελτιώσουν τα μαθησιακά αποτελέσματα των μαθητών στην τάξη σας;
  • Ποια προσέγγιση της συνδιδασκαλίας (π.χ. ένας διδάσκει, ένας παρατηρεί, παράλληλη διδασκαλία) πιστεύετε ότι θα λειτουργούσε καλύτερα στο πλαίσιο της διδασκαλίας σας; Γιατί;
  • Πώς έχουν μεταμορφώσει οι ψηφιακές τεχνολογίες το εκπαιδευτικό τοπίο, ιδίως στο πλαίσιο της πανδημίας COVID-19;
  • Αναλογιστείτε τη δική σας χρήση ψηφιακών εργαλείων στη διδασκαλία. Ποια οφέλη παρατηρήσατε και ποιες προκλήσεις αντιμετωπίσατε;

Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor EACEA can be held responsible for them.

Contact:
EVBB - European Association of Institutes for Vocational Training
Sotiria Tsalamani
sotiria.tsalamani[at]evbb.eu